W jednym z poprzednich wpisów na blogu wyjaśniliśmy podstawy user experience (w skrócie UX) i jego ogromne znaczenie w każdym projekcie (nie tylko internetowym). Szeroki odzew z Waszej strony i liczne zapytania ze strony Klientów skłoniły nas do pogłębienia tematu i szczegółowego wyjaśnienia, jakie znaczenie UX odgrywa już na etapie realizacji i wdrażania internetowych rozwiązań.
Najpierw przypomnijmy, że user experience to po prostu wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą, jej produktami lub usługami, a w przypadku Internetu zwyczajnie z jej stroną, aplikacją, czy reklamą. Inaczej i trochę naukowo mówiąc user experience to ogół doświadczeń i emocji, jakie użytkownik przeżywa w trakcie korzystania z serwisu lub aplikacji. Od siebie dodamy już, że na wspomniane emocje ma wpływ nie tylko tradycyjnie rozumiana użyteczność, ale także atrakcyjność wizualna i koncepcyjna oraz efektywność rozwiązania. W pełni wyznajemy zasadę, że dopiero ich połączenie da prawdziwą przyjemność i satysfakcję użytkownikowi oraz zagwarantuje realizację biznesowych założeń projektu.
Zasady, które przyświecają nam w zakresie user experience podpatrzyliśmy w Nielsen Norman Group i sprowadzamy do trzech, wydawałoby się prostych, punktów:
Żeby wyjaśnić szerokie spektrum, o jakie opiera się UX, zdradzimy Wam, że nasz zespół user experience tworzą specjaliści z zakresu zarządzania, kreacji, marketingu i technologii. Za cel stawiamy zawsze wygodę i pozytywne emocje użytkowników, ale też w pełni pamiętamy i respektujemy biznesowe cele projektu. Dodając ostatnie zdanie wyjaśnienia musimy również zaznaczyć, że UX odnosi się nie tylko do serwisów i sklepów internetowych czy dedykowanych systemów informatycznych, ale ku zaskoczeniu wielu naszych rozmówców również do programów lojalnościowych, aplikacji mobilnych, kreacji reklamowych i mailingowych, a nawet do dokumentów i instrukcji obsługi (przecież nawet hasło reklamowe czy opis strony w wynikach wyszukiwania Google ma znaczenie i może zdecydować o tym, czy użytkownik pozytywnie odbierze Wasz komunikat, a co za tym idzie serwis i całą markę :)).
Co tak naprawdę te definicje oznaczają dla nas w praktyce i codziennym życiu agencji? Na początku realizacji każdego projektu szukamy odpowiedzi na bardzo ważne pytania:
Otrzymane w ten sposób wyniki i odpowiedzi wykorzystujemy na każdym etapie realizacji projektu, od dużych aplikacji internetowej, przez strony www, po wydawałoby się „zwyczajne” kampanie reklamowe. Pamiętamy o nich projektując kolejno architekturę informacji i nawigację, interakcję, szatę graficzną, wybierając technologię, tworząc założenia funkcjonalne, dbając o użyteczność i dostępność rozwiązań i w końcu nawet dobierając treści i redagując komunikaty (czyli tzw. content). W ostatniej fazie przygotowania projektu (a często również po jego oficjalnym uruchomieniu) przeprowadzamy audyt powdrożeniowy, badamy reakcje użytkowników, jakościowo i ilościowo analizujemy statystyki, optymalizujemy rozwiązania, zwiększamy ich konwersje.
Jeśli więc przygotowujesz się właśnie do stworzenia nowego projektu interaktywnego i chcesz, żeby osiągnął sukces lub jeśli swój projekt uruchomiłeś już jakiś czas temu i chciałbyś wzmocnić jego działanie, stworzyć nowe drogi dotarcia do swoich odbiorców, a może projekt nie do końca spełnia Twoje oczekiwania lub nie realizuje wyznaczonych mu celów? Zapraszamy do współpracy. Z przyjemnością zadbamy o user experience, podpowiemy sprawdzone w praktyce rozwiązania, podzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Chciałbyś nawiązać współpracę?
Zapraszamy do kontaktu.