powrót
agencja interaktywna:
Emocni.pl - zespół User Experience

User Experience – doświadczenia i emocje

W jednym z poprzednich wpisów na blogu wyjaśniliśmy podstawy user experience (w skrócie UX) i jego ogromne znaczenie w każdym projekcie (nie tylko internetowym). Szeroki odzew z Waszej strony i liczne zapytania ze strony Klientów skłoniły nas do pogłębienia tematu i szczegółowego wyjaśnienia, jakie znaczenie UX odgrywa już na etapie realizacji i wdrażania internetowych rozwiązań.

Najpierw przypomnijmy, że user experience to po prostu wszystkie aspekty interakcji użytkownika z firmą, jej produktami lub usługami, a w przypadku Internetu zwyczajnie z jej stroną, aplikacją, czy reklamą. Inaczej i trochę naukowo mówiąc user experience to ogół doświadczeń i emocji, jakie użytkownik przeżywa w trakcie korzystania z serwisu lub aplikacji. Od siebie dodamy już, że na wspomniane emocje ma wpływ nie tylko tradycyjnie rozumiana użyteczność, ale także atrakcyjność wizualna i koncepcyjna oraz efektywność rozwiązania. W pełni wyznajemy zasadę, że dopiero ich połączenie da prawdziwą przyjemność i satysfakcję użytkownikowi oraz zagwarantuje realizację biznesowych założeń projektu.

 

Zasady doskonałego User Experience

Zasady, które przyświecają nam w zakresie user experience podpatrzyliśmy w Nielsen Norman Group i sprowadzamy do trzech, wydawałoby się prostych, punktów:


  • potrzeby konsumenta spełnić bez zbędnych przeszkód
  • zapewnić prostotę i elegancję produktów, których posiadanie będzie dla użytkownika prawdziwą przyjemnością
  • zaoferować konsumentom więcej aniżeli to, czego oni sami oczekują


Żeby wyjaśnić szerokie spektrum, o jakie opiera się UX, zdradzimy Wam, że nasz zespół user experience tworzą specjaliści z zakresu zarządzania, kreacji, marketingu i technologii. Za cel stawiamy zawsze wygodę i pozytywne emocje użytkowników, ale też w pełni pamiętamy i respektujemy biznesowe cele projektu. Dodając ostatnie zdanie wyjaśnienia musimy również zaznaczyć, że UX odnosi się nie tylko do serwisów i sklepów internetowych czy dedykowanych systemów informatycznych, ale ku zaskoczeniu wielu naszych rozmówców również do programów lojalnościowych, aplikacji mobilnych, kreacji reklamowych i mailingowych, a nawet do dokumentów i instrukcji obsługi (przecież nawet hasło reklamowe czy opis strony w wynikach wyszukiwania Google ma znaczenie i może zdecydować o tym, czy użytkownik pozytywnie odbierze Wasz komunikat, a co za tym idzie serwis i całą markę :)).

 

Projektowanie usług w praktyce

Co tak naprawdę te definicje oznaczają dla nas w praktyce i codziennym życiu agencji? Na początku realizacji każdego projektu szukamy odpowiedzi na bardzo ważne pytania:

 

  1. kim będzie nasz użytkownik?
  2. jakie będą jego potrzeby i pragnienia?
  3. jakie cele mu przyświecają?
  4. w jaki sposób myśli i korzysta z dostarczanych mu narzędzi?
  5. z czego korzystał do tej pory, jakie doświadczenia to zostawiło? do czego jest przyzwyczajony?
  6. jakie są cele biznesowe Klienta? 
  7. jakie podobne narzędzia już istnieją na rynku? jakie są ich mocne i słabe strony? (tzw. benchmark)
  8. jaką technologię i które narzędzia wykorzystać, by zrealizować cele projektu i w pełni usatysfakcjonować użytkownika?
  9. i w końcu co jeszcze możemy w ramach projektu zaoferować użytkownikowi?
  10. jakie rozwiązania i dodatkowe możliwości zaproponować Klientowi?

 

Otrzymane w ten sposób wyniki i odpowiedzi wykorzystujemy na każdym etapie realizacji projektu, od dużych aplikacji internetowej, przez strony www, po wydawałoby się „zwyczajne” kampanie reklamowe. Pamiętamy o nich projektując kolejno architekturę informacji i nawigację, interakcję, szatę graficzną, wybierając technologię, tworząc założenia funkcjonalne, dbając o użyteczność i dostępność rozwiązań i w końcu nawet dobierając treści i redagując komunikaty (czyli tzw. content). W ostatniej fazie przygotowania projektu (a często również po jego oficjalnym uruchomieniu) przeprowadzamy audyt powdrożeniowy, badamy reakcje użytkowników, jakościowo i ilościowo analizujemy statystyki, optymalizujemy rozwiązania, zwiększamy ich konwersje.


Jeśli więc przygotowujesz się właśnie do stworzenia nowego projektu interaktywnego i chcesz, żeby osiągnął sukces lub jeśli swój projekt uruchomiłeś już jakiś czas temu i chciałbyś wzmocnić jego działanie, stworzyć nowe drogi dotarcia do swoich odbiorców, a może projekt nie do końca spełnia Twoje oczekiwania lub nie realizuje wyznaczonych mu celów? Zapraszamy do współpracy. Z przyjemnością zadbamy o user experience, podpowiemy sprawdzone w praktyce rozwiązania, podzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Chciałbyś nawiązać współpracę?


Zapraszamy do kontaktu.

Informujemy, że obsługa tej strony internetowej wymaga cookies. Danych w nich zapisanych agencja używa wyłącznie w celach statystycznych wspierających e-marketing. Dowiedz się więcej. Zamknij